Monday, April 18, 2011

Chapter 33 - Part 1 of 5

CHAPTER 33 : Resolution
Tempat             : ISRC Cawangan Sabah, Metropolis Kinabalu
Masa                : 1.30 PM
Tarikh               : 6 Mac 2010 (3 Hari Kemudian)
Colline, Poly dan Jane kini berada di Mahkamah Tinggi ISRC bagi membicarakan kesalahan mereka menentang dan engkar arahan pihak atasan. Mahkamah itu kelihatan lengang, hanya ada beberapa orang sahaja yang berada di situ. Hakim yang mengadili kes itu bernama Dodo Ungkwamba, berbangsa Afrika dan telah bertugas di ISRC Metropolis Kinabalu selama lebih 40 tahun. Dia adalah seorang yang sangat professional dan adil di dalam menyelesaikan sesuatu kes.
Danny dan Arufa duduk di meja bahagian Pendakwa Raya. Pendakwa Raya pada hari itu diwakili oleh Mr. Oliver Cassidy seorang lelaki berbangsa Australia. Manakala meja di bahagian Peguam Bela adalah Colline, Poly dan Jane. Colline diwakili oleh Roxanna Sorci wanita berbangsa Itali, Peguam Bela khas yang bertugas untuk ISRC. Dia dan Colline adalah kawan karib sejak mereka mula – mula bertugas di ISRC. Mr. Oliver baru sahaja menamatkan hujahnya untuk mendakwa Colline dan sahabat – sahabatnya di atas kesalahan menceroboh Sector-0 dan membebaskan Rayz dari tawanan ISRC. Keadaan memang tidak berapa baik bagi Colline dan sahabat – sahabatnya.
“Ada apa – apa yang ingin ditambah oleh pihak Peguam Bela?” tanya Dodo Ungkwamba kepada Roxanna Sorci. Bahasa Melayu yang digunakan oleh Dodo itu kelihatan sempurna tanpa cacat – cela. Colline sendiri kagum dengan pertuturannya. Roxanna segera berdiri dan menjawab pertanyaan Dodo, “Nothing to add your honor.”
“Kalau begitu, saya berikan peluang kepada Profesor Colline untuk membela dirinya,” Dodo Ungkwamba memandang ke arah Colline. Colline mengangguk tanda faham. Arufa dan Danny mengalihkan pandangan ke arah Colline.
“Yang Arif, apa yang disampaikan oleh Mr. Oliver itu adalah benar belaka. Pertuduhan yang dilakukan oleh beliau adalah tepat dan tidak ada cacat – celanya. Namun saya juga ada beberapa perkara yang ingin ditambah untuk membela diri dan sahabat – sahabat saya. Arufa dan Tuan Pengarah Danny Dexter sendiri telah melanggar beberapa undang – undang ISRC,” Colline memulakan hujahnya.
“Pengadilan hari ini membicarakan kesalahan kamu, ia tidak ada kaitan dengan apa yang telah dilakukan oleh pihak pengurusan tertinggi ISRC,” kata Danny seraya berdiri membidas hujah Colline.
“Tuan Pengarah Danny, sila senyap. Kamu telah pun memberikan keterangan tadi,” Dodo Ungkwamba memarahi Danny yang tidak mengikut prosedur perbicaraan.
“Maaf Yang Arif,” Danny segera duduk semula.
“Teruskan Profesor,” Dodo Ungkwamba meminta Colline menyambung semula kata – katanya.
“Terima – kasih Yang Arif. Seperti yang telah dinyatakan, adalah suatu kenyataan saya, dengan bantuan para sahabat saya, cuba untuk membebaskan Rayz Silman yang juga merupakan tawanan ISRC. Namun saya ingin mempertikaikan keputusan ISRC menahan dan menjadikan beliau bahan ‘ujikaji’ sedangkan beliau telah memberi kerjasama yang baik dalam Project X. Saya juga ingin mempertikaikan dengan authority apakah ISRC menahan dan menangkap beliau sedangkan kita semua tahu Artikel 183 dari Undang – Undang Universal ISRC mengatakan, adalah tidak dibenarkan untuk menjadikan manusia sebagai bahan ujikaji di bawah apa – apa situasi pun.”
Arufa membetulkan kotnya dan berdiri. Dahinya kelihatan berbalut dengan bandage dan plaster, kesan serangan Rayz tempoh hari. “I disagree with what Professor Colline said Your Honor. The subject, Rayz Silman, is no longer a human being. He is a hybrid between human and a highly advanced lifeform called Samarians. This automatically falls him under Article 204 of the ISRC Universal Laws which gives full authority for ISRC to conduct scientific experiments on him,” bidas Arufa. Dia juga menggunakan Undang – Undang Universal ISRC untuk mempertahankan tindakannya menangkap dan menjadikan Rayz sebagai bahan ujikaji sains.
It is also stated that any subject that fall within Article 204 must be willing to participate in the experiment or the law itself will be nullified! You kidnapped Rayz Silman against his will and that is also considered treason!” jawab Colline. Dia mengetap gigi menahan rasa marahnya di atas perbuatan Arufa itu. Poly dan Jane memujuknya untuk bersabar.
Technically, that would seem to be the case. But Rayz Silman did gave us his consent,” jawab Arufa dengan senyuman mengejek.
What!? I don’t believe you, you’re lying!” kata Colline hampir menjerit.
Is that true Lord Arufa?” celah Dodo Ungkwamba pula.
Yes Your Honor. I have with me the letter of authorization which the subject himself signed,” Arufa pun berjalan menuju ke arah meja hakim dan memberikan sekeping dokumen kepada Dodo Ungkwamba. Dodo Ungkwamba memakai cermin matanya dan membaca isi dokumen berkenaan. Dahinya berkerut. Nampaknya dokumen yang diberikan oleh Arufa itu memang asli dan tidak dapat dipertikaikan.
“Profesor Colline, dokumen yang diberikan oleh Tuan Arufa ini memang asli dan benar. Berdasarkan keadaan sekarang, Tuan Arufa memang telah mematuhi Undang – Undang ISRC,” kata Dodo Ungkwamba. Dia berasa agak berat hati memandangkan kini memang jelas Colline berada di pihak yang ‘salah’.
“Tetapi tidakkah ada kemungkinan dokumen itu telah dipalsukan?” tanya Colline lagi.
Your Honor, you may check the authenticity of that document with the ISRC High Council if it may satisfy Professor Colline,” ejek Arufa lagi. Danny yang berada di tepi Arufa itu tersenyum puas. Kini Colline benar – benar tidak dapat mempertahankan dirinya. Danny berpendapat dengan cuba membantu Colline bebas dari hukuman penjara, Colline akan kembali semula kepadanya. Hatinya berbunga – bunga.
You’re despicable!!” jerit Colline. Poly dan Jane memujuknya untuk duduk. Colline menangis di bahu Poly. Nampaknya tidak ada cara lain bagi Colline dan para sahabatnya melepaskan diri dari hukuman penjara seumur hidup. Roxanna Sorci tumpang simpati dengan nasib 3 sahabat itu. Malahan, Dodo Ungkwamba juga berharap mereka bertiga boleh dilepaskan dari hukuman berat namun dia harus menyempurnakan tugasnya sebagai hakim yang adil dan saksama.
Dodo Ungkwamba meminta Colline, Poly dan Jane berdiri untuk mendengar keputusan hakim. Colline menundukkan kepalanya, begitu juga Poly dan Jane. Mereka bertiga berpegangan tangan. Dodo Ungkamba membuka cermin matanya, nafasnya ditarik dalam. “I hereby sentence, Professor Colline Sullivan, Professor Poly Michael and Professor Jane Watson lifetime imprisonment effective today. Guards, you may take them.”
3 anggota tentera GDTF pun datang dan menggari tangan Colline dan kawan – kawannya. Arufa dan Danny tersenyum ‘puas’ dengan kemenangan mereka. Namun adakah mereka memang telah menang? Tiba – tiba lampu di dalam dewan mahkamah itu terpadam dengan sendiri. Semua yang berada di dalam dewan itu terpinga – pinga kehairanan. Apakah yang telah berlaku?
Tidak lama kemudian sebuah hologram atau imej 3D seorang wanita muncul di hadapan Dodo Ungkwamba. Wanita itu berpakaian putih ala – ala bangsa Korea. Rambutnya panjang mencecah lantai. Wanita yang sama berada di dalam DUNAMIST CHAMBER ketika Rayz telah pun berjaya melepaskan diri. Wanita itu tersenyum,” Hello Dodo, it is nice to see you again.”
Melihat wanita itu, Dodo Ungkwamba segera tunduk memberi hormat. Arufa dan Danny juga berbuat sedemikian. Colline terpinga – pinga tidak faham dengan apa yang berlaku. Dia mengalihkan pandangan ke arah Poly. Poly mengangkat bahu, tanda kurang jelas dengan apa yang berlaku. “Siapa wanita ini?” getus hati Colline.
Lady Elita, it is an honor to have you grace us here today. What is the purpose of your visit?” Dodo Ungkwamba seolah – olah mengenali wanita yang muncul secara tiba – tiba itu.
Jane menggaru – garu dagunya. Nama yang disebutkan oleh Dodo Ungkwamba itu seolah – olah pernah didengarinya. Jane tersentak, dia teringatkan sesuatu. Dia segera mencuit lengan Colline dan Poly. “Hey guys! I know who she is!” kata Jane, dia kelihatan teruja sekali. “Really? Siapa dia tu?” tanya Colline.
“Wanita itu Lady Elita Lucas! Presiden Tertinggi ISRC! I’m sure of it!” kata Jane, kelihatan yakin sekali.
“Lady Elita Lucas? Presiden Tertinggi ISRC...” Colline memandang ke arah wanita bernama Elita Lucas itu. Colline hairan mengapa dia, selaku Presiden Tertinggi ISRC boleh datang ke Metropolis Kinabalu? Malah dia datang pada ketika dia dan sahabat – sahabatnya berada di dalam kesusahan. Dahi Colline berkerut, cuba memikirkan apa tujuan kedatangan Lady Elita Lucas di mahkamah tertutup ISRC pada hari itu.
Dodo, I would like you to drop the sentence you have given to Professor Colline and her colleagues,” kata Lady Elita Lucas dengan wajah yang tenang. Sekali lagi semua yang berada di dewan mahkamah itu terkejut bukan kepalang. Lady Elita baru sahaja meminta hukuman penjara yang telah dijatuhkan terhadap Colline, Poly dan Jane untuk ditarik balik. Apakah tujuan beliau berbuat sedemikian?
But, My Lady, they have been charged with high treason! They must be punished for their transgression!” Arufa tiba – tiba membuka mulut. Dia tidak berpuas hati dengan arahan Lady Elita itu.
Lady Elita memandang ke arah Arufa. Pandangan matanya tajam sekali. Hati Arufa tiba – tiba berdegup kencang, wajahnya menjadi pucat lesi. Dia dapat merasakan aura tekanan yang teramat hebat datang dari imej 3D Lady Elita itu. Tanpa disedarinya, dia dapat merasakan bajunya ‘basah’ lencun dengan peluh dingin.
Careful where you open your mouth Lord Arufa,” suara Lady Elita itu lembut tetapi memiliki ketegasan yang ‘supernatural’. Arufa menundukkan kepala tidak berani memandang Lady Elita. Danny juga tidak berani memandang ke arah Lady Elita. Lady Elita mengalihkan pandangannya ke arah Colline. Colline membalas pandangan mata Lady Elita itu. Lady Elita tersenyum. “Dodo, I’m using my authority as the Highest Commanding Officer of ISRC to release Professor Colline and her colleagues from ISRC’s Capital Punishment effective today,” Lady Elita memerintahkan Dodo Ungkwamba membatalkan hukuman yang baru sahaja dijatuhkannya kepada Colline dengan para sahabatnya. “As My Lady’s wish. Guards, release Professor Colline and her colleagues,” Dodo memerintahkan anggota GDTF itu melepaskan gari yang membelenggu tangan Colline, Jane dan Poly.
You are free Professor Colline, Professor Poly and Professor Jane,” kata Lady Elita kepada Colline dan sahabat – sahabatnya.
But why are you helping us? We’re considered traitors,” tanya Colline. Tidak faham akan tujuan Lady Elita membebaskan mereka.
You will know soon. Dodo, the court is adjourned. Will you accompany me for lunch today?” Lady Elita menjemput Dodo Ungkwamba untuk makan tengah hari bersama – sama. Colline bertambah bingung dengan apa yang berlaku.
Of course my Lady. Court is adjourned, you are free to go Professor Colline,” Dodo Ungkwamba pun berdiri dan meninggalkan mahkamah itu. Arufa mendengus dan berjalan meninggalkan mahkamah itu dengan pantas. Danny, mengerling ke arah Colline sekejap dan segera berjalan membuntuti Arufa. Ketiga – tiga sahabat itu berpelukan di antara satu sama lain, tidak menyangka Tuhan memberkati mereka saat – saat mereka di dalam kesusahan. Namun Colline sempat terfikir, mengapa agaknya Presiden Tertinggi ISRC melepaskan mereka dari hukuman berat, sedangkan mereka memang bersalah dari segi undang – undang?
*Chapter 33 terbahagi kepada 5 bahagian sebab terlalu panjang dan memerlukan penjelasan yang mencukupi :) semoga anda menyukai cerita ini. Beri komen ya?

1 comment:

Anonymous said...

best...best...siapa lady elita???cepat la sambung...