Tuesday, May 24, 2011

Chapter 34 : Interlude

CHAPTER 34 : Interlude
Tempat             : J’taime Cafe, Metropolis Kinabalu
Masa                : 12.45 PM
Tarikh               : 7 April 2010 (Sebulan Kemudian)
Colline sedang menikmati secawan Mocha Coffee di restoran perancis bernama J’taime Cafe. Dia sedang duduk sambil menyilangkan kaki berhampiran dengan tingkap restoran berkenaan. Colline memakai kot ungu yang juga dipadankan dengan skirt pendek dengan warna yang sama. Rambutnya diikat kemas di belakang. Di atas meja kelihatan fail tebal yang berwarna hitam dan beberapa keping brosur Metropolis Kinabalu University of Advanced Science atau MKUAS. Rupa – rupanya Colline telah pun mula bekerja dengan Metropolis Kinabalu University of Advanced Science sebagai pensyarah bagi Fakulti Kejuruteraan Sains selama sebulan. Sekarang adalah masa rehat bagi semua staf Metropolis Kinabalu University of Advanced Science. Kebanyakkan staff MKUAS kebiasaannya melepak di cafe berkenaan. Beberapa pensyarah lain kelihatan mengerling sambil berbisik – bisik mengenai diri Colline. Nampaknya mereka hairan mengapa Colline yang pernah menjadi pegawai ISRC tiba – tiba bekerja sebagai pensyarah di MKUAS.
Colline tidak mengendahkan gelagat mereka semua itu. Baginya itu adalah perkara yang biasa dan tidak perlu difikirkan pun. Hujan kelihatan sedang turun dengan renyai – renyai di luar cafe tersebut. Colline mengeluarkan PDA dari tas tangannya yang berada di atas meja. Pen Stylus dikeluarkan dan dengan cermat dia mulai melayari internet melalui PDA tadi. Dahi Colline berkerut ketika dia membaca tajuk artikel yang tertera pada paparan PDA:
Grogan Attacks Decreasing in Urban Areas, Attacks in Rural Areas Intensifies
Serangan Grogan di kawasan bandar – bandar utama kelihatan semakin berkurangan tetapi semakin bertambah di kawasan luar bandar. Pola serangan makhluk Grogan itu sama seperti tekaannya. Colline masih lagi berusaha untuk menyiasat misteri di sebalik pola serangan tersebut namun jawapan masih lagi belum ditemuinya. Jikalau Queen Grogan atau G-Mother itu memiliki intelek yang tinggi, sudah pasti ianya akan menyerang kawasan yang mempunyai populasi yang ramai kerana itu adalah naluri semulajadi makhluk penakluk seperti mereka. Namun apa yang berlaku ini sangat menghairankan. “Why attack the rural areas and not big cities like Metropolis Kinabalu and Belud City?” getus hati Colline. Dia menggigit bibir. Otaknya ligat berfikir namun jawapan masih lagi jauh dari jangkauan. Meskipun Colline telah berhenti dari ISRC, tidak bermaksud dia telah mengabaikan ancaman makhluk Grogan yang sedang berleluasa di Negeri Sabah. Benarlah kata Poly dan Jane, ‘Sains’ itu adalah kehidupan Colline dan tidak mudah baginya untuk melupakan begitu sahaja. Pen Stylus ditekan lagi.
Chief Director of ISRC Sabah Department Reported Missing – ISRC to Search For Suitable Candidate
Nampaknya Danny telah menghilangkan diri seminggu selepas dia meletakkan jawatan. Sehingga kini jejaknya masih belum dapat dikesan. Colline bersimpati dengan apa yang berlaku kepada Danny namun hatinya belum lagi bersedia untuk melupakan segala apa yang telah dilakukan oleh Danny terhadapnya. Tapi Colline tahu Danny tidak akan apa – apa kerana dia adalah seorang lelaki yang cekal dan bersemangat tinggi. Colline menekan Pen Stylus itu lagi, tajuk artikel berubah lagi:
Mysterius Disease Hits Marudu City – ISRC Suspects Grogan Attacks
“Penyakit misteri melanda Bandar Raya Marudu?” getus hati Colline. Dahinya berkerut semula. Artikel dibacanya lagi. Nampaknya ISRC akan dihantar ke Bandar Raya Marudu bagi menyiasat kes berkenaan. Poly yang kini berpangkat Timbalan Pengarah akan menyelia operasi pengkajian dan penyiasatan di bandar berkenaan kerana ianya mungkin ada kaitan dengan aktiviti Grogan. Colline tahu mengapa Poly akan turut serta dalam operasi berkenaan. Ini adalah kerana ibubapa Poly tinggal di Bandar Raya Marudu. Tiba – tiba hati Colline dilanda gelisah. Seolah – olah ada sesuatu yang bakal berlaku kepada Poly seandainya dia teruskan juga operasi di Bandar Raya Marudu itu. Namun Colline sedar, bukan mudah bagi dia untuk bertemu dengan Poly kerana dia bukan lagi staf ISRC. Lagipun, dia juga telah berjanji tidak akan melibatkan diri lagi dengan Sains mahupun ISRC. Colline mendengus perlahan, bingung dengan apa yang patut dilakukannya.
Tiba – tiba pintu restoran terbuka. Seorang wanita memakai kot hitam panjang masuk ke dalam diikuti 2 orang lelaki berkaca mata hitam dan berkot hitam. Wanita itu berumur lebih kurang 25 tahun dan memiliki paras rupa yang jelita namun air mukanya kelihatan serius dan tegas. Wanita itu meliarkan pandangannya ke seluruh restoran, dia ternampak Colline sedang duduk seorang diri. Dia memberi isyarat kepada kedua – dua lelaki itu untuk menunggu di luar. Wanita itu pun berjalan mendekati Colline.
Professor Colline Sullivan?” tanyanya kepada Colline.
Colline memandang wanita itu seketika. “Yes. Can I help you?
********************************************************
Tempat             : Dewan Utama, Silman Software Corporation, Metropolis Kinabalu
Masa                : 9.02 PM
Tarikh               : 7 April 2010
Syarikat Tuan Silman sedang mengadakan suatu majlis yang gilang gemilang pada hari ini. Hari ini Wai-Wai Silman, anak perempuan tunggal Tuan Silman akan bertunang dengan Jamal Brauner anak lelaki tunggal Syeikh Brauner Mahmood Ar-Rashid, saudagar minyak dari Saudi Arabia. Banyak orang – orang ternama telah dijemput datang. Kebanyakkan mereka adalah bussinessman dan tokoh korporat. Ini jelas menunjukkan betapa kayanya Tuan Silman di Negeri Sabah. Suasana pada hari itu diserikan lagi dengan alunan muzik sentimental Canon in D hasil komposer lagenda Johann Pachelbel.
Kelihatan Tuan Silman dan isterinya sedang berbual – bual dengan mesra dengan Syeikh Brauner di bahagian meja utama. Wai-Wai sedang duduk di sebelah Puan Jenny, ibunya. Wai-Wai mengenakan dress satin berwarna biru tua dengan sarung tangan sutera berwarna putih. Rambutnya disanggul kemas dan menampakkan lehernya yang jinjang. Wai-Wai benar – benar kelihatan jelita dan anggun pada hari itu. Di lehernya terdapat seutas rantai nilam bertatahkan berlian yang kelihatan amat cantik sekali. Rantai itu berharga USD 900,000 dan merupakan pemberian Jamal Brauner sebagai hadiah pertunangan. Meskipun majlis itu kelihatan gilang gemilang, wajah Wai-Wai langsung tidak menampakkan kegembiraan. Dia kelihatan bermuram sahaja. Sekali – sekala dia mengalihkan pandangannya ke arah pintu dewan utama seolah – olah menanti kedatangan seseorang.
May I have this dance?” Jamal menghulurkan tangan, mempelawa Wai-Wai untuk menari bersama dengannya. Jamal adalah seorang lelaki yang benar – benar kacak. Wajahnya iras – iras Edika Yusuf cuma kulitnya sahaja yang agak gelap. Dia memakai tuxedo hitam dengan bow tie dengan warna yang sama.
I don’t feel like dancing,” Wai-Wai menjawab jujur. Puan Jenny memegang bahunya dan memberikan isyarat agar Wai-Wai pergi menari dengan Jamal.
It’s okay auntie. Maybe Wai-Wai isn’t feeling right,” kata Jamal sambil tersenyum ke arah Wai-Wai. Wai-Wai tersenyum kelat, kemudian dia perasan Tuan Silman sedang memandang ke arahnya. Wai-Wai faham dengan renungan mata Tuan Silman itu. Dia pun menyambut tangan Jamal dan mereka berdua berjalan beriringan ke tengah – tengah dewan utama. Para tetamu yang berada di situ pun segera bergerak ke tepi untuk memberikan ruang kepada mereka berdua. Alunan muzik Canon in D bertambah kuat dan kedua – dua pasangan itu mulai menari mengikut rentak muzik.
You don’t look too happy today Wai-Wai, is something bothering you?” tanya Jamal.
It’s nothing. I am just not comfortable with this many people,” jawab Wai-Wai cuba menyembunyikan apa yang difikirkannya.
Are you not happy with our engagement?” kata Jamal tanpa bersembunyi. Matanya memandang tepat ke mata Wai-Wai seolah – olah cuba untuk menyelam isi hati sebenar Wai-Wai.
You already know the answer to that question Jamal. This engagement is what you and my father wanted. I never agreed to this, but choice is not a luxury that I have,” jawab Wai-Wai dengan nada suara yang sayu.
Then tell me what it is that you want Wai-Wai. If it is within my ability, I would give it to you. You know how much I love you,” kata Jamal lagi.
Wai-Wai menghentikan langkah tarinya. Tangannya dilepaskan dari genggaman tangan dan bahu Jamal. Jamal juga berhenti. Buat seketika mereka berdua mendiamkan diri. Hanya alunan muzik Canon in D sahaja yang masih lagi bermain. Wai-Wai memandang tepat wajah Jamal. Tidak dinafikan lelaki di hadapannya itu memang kacak dan tampan. Wajah yang menjadi kegilaan ramai wanita kerana Jamal merupakan bintang Squash antarabangsa dan juga Supermodel terkemuka bagi jenama Ala Mode. Dia juga merupakan Putera Sulung kepada saudagar terkemuka Saudi Arabia yang juga merupakan orang ke empat terkaya di seluruh dunia. Hanya wanita yang gila sahaja yang akan menolak lelaki seperti Jamal itu. Tapi bagi Wai-Wai, harta bukanlah pengukur bagi cintanya. Hatinya hanya dimiliki oleh seorang lelaki sahaja dan lelaki itulah yang ditunggu – tunggunya.
What I want, you can not give Jamal,” kata Wai – Wai pendek.
Tiba – tiba pintu dewan utama terbuka dan seorang lelaki yang memakai tuxedo hitam dengan membawa sejambak bunga mawar putih masuk ke dalam. Wai-Wai terkejut melihat lelaki itu, Jamal perasan akan perubahan wajah Wai-Wai itu lalu dia juga memandang ke arah lelaki tadi. Lelaki itu melangkah dengan kemas dan mendekati Puan Jenny. Lelaki itu mengucup pipi Puan Jenny. Puan Jenny pun bangun dari tempat duduknya dan memeluk lelaki itu dengan penuh kasih sayang. “Welcome home, we have been waiting for you,” kata Puan Jenny dengan lembut sambil mengusap rambut lelaki itu.
Lelaki itu pun berjalan ke arah Wai-Wai dan Jamal. Jambangan bunga mawar putih itu dihulurkan kepada Wai-Wai dengan sekuntum senyuman yang manis. “Congratulations. Sorry for being late on such an important occasion,” kata lelaki itu. Wai-Wai tidak menyambut jambangan bunga mawar itu. Air mata mulai menitis di kedua – dua belah pipinya. “Rayz,” kata Wai-Wai perlahan, suaranya teresak – esak. Tanpa segan dan silu, Wai-Wai mendakap tubuh Rayz dengan erat dan meletakkan mukanya di atas dada Rayz, esakannya bertambah kuat. Rayz tidak berkata apa – apa dan membiarkan sahaja Wai-Wai. Jamal terkedu dengan apa yang berlaku, siapa lelaki ini? jelas terpahat persoalan ini di wajahnya.
Para hadirin yang ada di situ tiba – tiba menyepikan diri melihat kejadian itu. Mereka berpandangan di antara satu sama lain, tidak faham dengan apa yang berlaku. Jevin meneguk minumannya dan segera meninggalkan dewan utama tersebut. Dia tidak ingin sesiapa pun melihat perubahan wajahnya. “Lelaki itukah yang engkau tunggu selama ini Wai-Wai?” getus hati Jevin, dia mempercepatkan langkahnya.
********************************************************
Pejabat Utama Tuan Silman...
Tuan Silman dan Rayz sedang berdiri di koridor pejabat Tuan Silman. Mereka berdua sedang memandang panorama Metropolis Kinabalu pada malam itu. Lampu – lampu jalan dan neon yang mewarnai pemandangan pada malam itu kelihatan amat indah dan mengasyikkan. Sepuluh minit telah berlalu namun mereka berdua belum berkata apa – apa lagi. Masing – masing menyepikan diri.
“Apa tujuan Rayz datang pada malam ini?” tanya Tuan Silman memecahkan kesunyian. Dia tidak memandang ke arah Rayz. Matanya dipakukan ke arah Metropolis Kinabalu.
“Rayz datang untuk mengucapkan tahniah kepada Wai-Wai dan...” Rayz tidak menghabiskan kata – katanya. Kerongkongnya tiba – tiba rasa tersekat.
“Dan apa?” Tuan Silman berkata lagi, meminta Rayz meneruskan kata – katanya.
“Rayz ingin menerangkan keputusan Rayz pada ‘malam’ itu,” akhirnya Rayz memberitahu niat sebenar kedatangannya.
Serentak itu juga ingatan Tuan Silman kembali semula sewaktu Rayz berusia 21 tahun. Pada malam itu, Tuan Silman telah menjemput semua ahli lembaga syarikat dan beberapa orang ternama dan rakan kongsi syarikat di Bangunan Silman Software Corporation. Pada malam itu Tuan Silman akan bakal mengumumkan suatu keputusan yang teramat besar dan penting bagi masa hadapan Silman Software Corporation. Dia akan memberikan tampuk pimpinan syarikatnya itu kepada Rayz dan Rayz akan menjadi pewarisnya. Namun lain pula yang berlaku. Rayz telah menghilangkan diri pada malam itu. Jadi untuk menutup malu, dia terpaksa mengisytiharkan Wai-Wai sebagai pewaris syarikatnya meskipun Rayz adalah orang yang dipilihnya. Sejak kejadian itu, Tuan Silman telah membuat keputusan untuk tidak menganggap Rayz sebagai ‘anak’nya lagi.
“Huh, tidak ada apa – apa lagi yang perlu diterangkan. Rayz telah pun membuat keputusan itu, jadi sepatutnya Rayz tidak perlu datang ke sini lagi,” suara Tuan Silman itu kelihatan tegas. Ada rasa hampa dalam nada suaranya itu.
“Rayz tahu daddy masih marah dengan Rayz. Namun daddy harus tahu mengapa Rayz berbuat sedemikian,” pujuk Rayz.
There is nothing else you can say to explain yourself Rayz! You shamed me in front of all the other VIP by running away. How could you do this to me? Do this to your family?” kata Tuan Silman, kali ini dia memandang tepat ke arah Rayz. Air mukanya serius sekali.
Rayz menarif nafas panjang. “I did what I did because it was the right thing to do daddy. Eversince Wai-Wai was a little girl, you never did paid her any attention. You made decisions without consulting her first. Did you know how painful it was for her to just follow your orders without any say at all?
“Hal ini bukannya mengenai Wai-Wai! Hal ini mengenai Rayz!” Tuan Silman meninggikan suaranya.
That is where you are wrong daddy! It has always been about Wai-Wai, it is not about me. Adakah daddy telah lupa Rayz hanyalah anak angkat daddy?” jawab Rayz. Wajahnya kelihatan serius sekali.
Keadaan menyepi lagi. Buat seketika anak – beranak itu hanya berpandangan di antara satu sama lain. Tuan Silman mengalihkan pandangannya ke tempat lain. “Apa maksud Rayz? Daddy tak faham.”
“Tidakkah daddy sedar selama ini daddy telah mengabaikan perasaan Wai-Wai? Semua keputusan yang penting dalam kehidupan Wai-Wai, daddy tentukan sendiri tanpa berbincang dahulu dengan dia. She is your daughter daddy, you must listen to what she wants once in a while.”
Shut up! I know what is best for my daughter! I know what is best for my family!” jerkah Tuan Silman. Dia terbatuk lantaran menahan amarah yang membuak – buak.
“Mungkin benar daddy tahu yang terbaik untuk keluarga daddy jadi biar Rayz tanya daddy, kenapa daddy ingin berikan Silman Software Corporation kepada Rayz malam itu sedangkan Rayz hanyalah anak angkat daddy? Tidakkah Wai-Wai lebih layak dari Rayz kerana dia darah daging daddy sendiri? Did you know how much that hurt her? Adakah daddy tahu kenapa Wai-Wai berperangai liar sewaktu dia berumur 19 tahun? Itu sebab daddy melayan Rayz seolah – olah Rayz lah anak kandung daddy dan mengenepikan Wai-Wai. Dia berbuat begitu kerana tidak berpuas hati dengan layanan daddy terhadapnya. Don’t you think it isn’t fair for her?
Tuan Silman mendiamkan diri. Tidak pernah terlintas perkara itu di mindanya sebelum ini. Apa yang dikatakan oleh Rayz itu mulai membuka selumbar yang selama ini menutupi mata hatinya.
I know how much you wanted a son as a firstborn who would inherit your legacy. But Wai-Wai is so much more than a son. Didn’t she prove to you her worth by managing this company successfully in the past 3 years? Dan itu adalah sebabnya kenapa Rayz menghilangkan diri. Rayz inginkan daddy melihat diri Wai-Wai seadanya. Daddy perlu memberikan Wai-Wai kebebasan untuk menentukan jalan hidupnya sendiri. Daddy perlu mendengar kata – katanya sekali sebelum membuat keputusan. Jangan biarkan keputusan daddy itu menghancurkan kehidupan anak perempuan daddy kelak,” Rayz menuturkan kata – katanya dengan sopan sekali.
Akhirnya barulah Tuan Silman sedar mengapa Rayz berbuat sedemikian. Tidak pernah disangkanya selama ini banyak keputusan yang dilakukannya itu hanya menurut kepentingannya dan bukan kepentingan anak perempuan tunggalnya itu. Barulah Tuan Silman sedar betapa mulianya hati Rayz dan betapa dia menyayangi keluarga ini. Sekalipun dia telah berpatah arang dengan Rayz, Rayz tetap tidak menaruh dendam terhadapnya. Tuan Silman duduk di sofa yang berdekatan. Dia mengusap wajahnya beberapa kali. Betapa bersalahnya dia terhadap Wai-Wai selama ini.
“Rayz tidak akan berkata begini jika ianya tidak benar. Maafkan Rayz jika Rayz berkelakuan kurang sopan terhadap daddy. Rayz tidak datang ke sini untuk bermusuhan dengan daddy. Rayz cuma ingin menerangkan hal yang sebenar. You don’t have to worry, I will not return here anymore. Just open your heart to what Wai-Wai wants from now on,” Rayz pun melangkah ke pintu pejabat Tuan Silman selepas menghabiskan kata – katanya.
“Rayz, tunggu dulu,” Tuan Silman berdiri dan meminta Rayz berhenti. Rayz pun berpaling ke arah Tuan Silman.
Thank you, son. Thank you for opening my eyes. Please don’t leave this family. You are my son,” kata Tuan Silman. Dia meminta Rayz untuk tidak meninggalkan keluarga ini.
Rayz tersenyum. “I am your son. This is my family too. I will return when the time is right.”
Tuan Silman mengangguk. Rayz membalas anggukkan Tuan Silman. Dia pun melangkah keluar dari pejabat Tuan Silman. Wai-Wai sedang menunggunya di luar pintu pejabat. Rayz dan Wai-Wai berpandangan seketika. Wai-Wai menundukkan kepala dan meramas – ramas jari – jemarinya sendiri. Jantungnya berdegup kencang, entah mengapa.
“Wai-Wai buat apa di sini? Party di bawah sudah tamat?” tanya Rayz.
“Belum lagi. Wai-Wai datang mencari Rayz sebenarnya,” jawab Wai-Wai tergagap – gagap. Cuping telinganya terasa ‘panas’.
Rayz tersenyum. “Well, you’ve found me. Is there something wrong?
There is something I wanted to tell you. Can we talk in private?
********************************************************
Bumbung Bangunan Silman Software Corporation...
Rayz dan Wai-Wai sedang duduk di atas bumbung Bangunan Silman Software Corporation sambil memakan aiskrim perisa coklat. Mereka berdua sedang menikmati pemandangan di Metropolis Kinabalu dan bayu pada malam itu. Sewaktu mereka berumur belasan tahun, mereka sering melepak di bumbung yang sama apabila Tuan Silman membawa mereka melawat syarikat tersebut. Tempat itu penuh dengan kenangan sewaktu Rayz masih tinggal dengan keluarga Tuan Silman.
“Rayz masih ingat dengan apa yang Wai-Wai katakan waktu Wai-Wai berumur 16 tahun?” Wai-Wai membuka bicara.
“Sudah tentu. Kalau Rayz tak silap, Terry Spencer si olahragawan telah mengecewakan hati Wai-Wai kan? Lepas itu Wai-Wai kata Wai-Wai tak akan bercinta lagi dan kemungkinan besar tak akan berkahwin sekalipun Wai-Wai menjadi andartu!” Rayz bercerita sambil ketawa kecil.
“Kemudian apa yang Rayz katakan pada Wai-Wai ketika itu?”
“Rayz kata, kalau tidak ada orang lain yang mahu berkahwin dengan Wai-Wai, biarlah Rayz saja yang berkahwin dengan Wai-Wai.”
Wai-Wai merenung wajah Rayz dengan serius ketika Rayz menghabiskan kata – katanya. Rayz berasa kekok dengan apa yang dilakukan oleh Wai-Wai itu. Dia pun mengalihkan pandangannya ke tempat yang lain.
Did you really mean what you said that time?” tanya Wai-Wai.
Rayz menghela nafas. Rambutnya beralun ditiup bayu malam. “Wai-Wai, kita masih kecil waktu itu. Rayz berkata sedemikian untuk memujuk hati Wai-Wai sahaja.”
Wai-Wai pun berdiri dan memeluk tubuh. Dia tetap memandang wajah Rayz. “Ada sesuatu yang Rayz perlu tahu. Apa yang Wai-Wai rasakan selama ini.”
Rayz juga berdiri. Kedua – dua tangan dimasukkan ke saku seluar. Rayz telah pun menjangka apa yang akan dikatakan oleh adik angkatnya itu. “Rayz tahu apa maksud Wai-Wai.”
Then why have you been avoiding me Rayz! Kenapa Rayz mengelak bila Wai-Wai ingin berjumpa Rayz?” kata Wai-Wai. Matanya mulai digenangi air.
“Wai-Wai, apa yang Wai-Wai harapkan dari Rayz itu adalah sesuatu yang mustahil. It can never be, you know that.”
Wai-Wai memegang kedua – dua belah bahu Rayz. “Adakah Rayz tidak mencintai Wai-Wai? Kenapa tidak boleh? Sebab Wai-Wai adalah adik angkat Rayz? Adakah begitu?”
“Wai-Wai tahu Rayz amat mengambil berat terhadap Wai-Wai, dan itu adalah suatu kenyataan yang tidak mungkin akan berubah. Tetapi, untuk mencintai Wai-Wai, Rayz tidak boleh. Your father have been good to me, I can not betray that trust. I hope you understand. Maafkan Rayz,” Rayz memegang kedua – dua tapak tangan Wai-Wai dengan erat.
“Jadi Rayz rela Wai-Wai berkahwin dengan Jamal sekalipun Rayz tahu Wai-Wai cuma akan mencintai Rayz seorang sahaja? Adakah Rayz ingat Wai-Wai akan bahagia dengan dia?”
No. Berkahwin dengan Jamal ataupun tidak itu adalah keputusan yang hanya boleh dibuat oleh Wai-Wai. Daddy understands that now. Wai-Wai kini bebas untuk memilih kebahagiaan untuk diri Wai-Wai,” Rayz memegang kedua – dua belah pipi Wai-Wai.
“Tetapi Wai-Wai tak akan mungkin mencintai orang lain. Wai-Wai betul – betul cintakan Rayz! Tolonglah berikan hubungan ini satu peluang Rayz. I just couldn’t live without you in my life.”
“Rayz tidak akan meninggalkan Wai-Wai sekalipun Wai-Wai hidup dengan orang lain. I will always be by your side, that is my promise to you.”
Wai-Wai mulai menangis teresak – esak seperti kanak – kanak. Rayz pun mendakapnya dengan erat sekali. Rambut Wai-Wai dibelai dengan lembut, pelipis Wai-Wai dicium dengan penuh kasih – sayang. Rayz membiarkan sahaja Wai-Wai menangis di dalam dakapannya. Tidak lama kemudian, Wai-Wai bertenang kembali. Esakannya semakin perlahan. Air matanya telah merosakkan solekannya.
Feeling better? Mungkin Wai-Wai kena bersolek semula. Wajah Wai-Wai sekarang macam beruang panda di negeri China,” Rayz bergurau untuk memujuk hati Wai-Wai. Wai-Wai tergelak kecil dan menumbuk bahu kiri Rayz.
“Rayz, sekalipun Wai-Wai akan hidup dengan orang lain. Cinta Wai-Wai hanya milik Rayz. Wai-Wai mahu Rayz ingat itu. And, who ever that girl is, she’d better treat you right or I will smack her head!” kata Wai-Wai sambil mengesat air matanya. Giliran Rayz pula tergelak mendengar kata – kata Wai-Wai itu.
Yeah. I’ll definitely keep that in mind,” jawab Rayz sambil tersenyum.
“Rayz, sebelum Wai-Wai pergi, Wai-Wai ada suatu permintaan dari Rayz.”
“Apa dia, Wai-Wai cakaplah.”
“Bolehkah... Umm... bolehkah Wai-Wai mengucup bibir Rayz buat sekali sahaja?”
Berderau darah jantan Rayz mendengar permintaan adik angkatnya itu. Serentak itu juga seluruh tubuh Rayz terasa panas sekali. Bayu pada malam itu juga tidak dapat menyejukkan tubuhnya. Rayz menelan air liur. Wai-Wai merenung wajahnya dengan penuh harapan. Wai-Wai pun merangkul pinggang Rayz dengan erat. Mata Rayz ditenung. Wai-Wai mendekatkan bibirnya ke bibir Rayz. Bibir mereka berdua bertemu. Saat itu juga terasa seluruh dunia seolah – olah milik Wai-Wai seorang. Terasa bahagia dan hangat sekali saat itu.
Wai-Wai melepaskan pelukannya dan mengenggam tapak tangan Rayz dengan erat. “Thank you Rayz. I hope you will find the ‘one’ for you,”. Wai-Wai pun berjalan meninggalkan Rayz seorang diri di bumbung bangunan. Selepas Wai-Wai pergi, Rayz memegang jantungnya. Degupan masih lagi terasa pantas. Rayz melepaskan nafas lega. Perasaan seperti itu lebih menakutkan dari berhadapan dengan makhluk Grogan.
“Rayz tahu ‘kamu’ ada di situ. Tak perlu bersembunyi,” kata Rayz secara tiba – tiba.
Tidak lama kemudian, Bre-Ya muncul dari dalam kegelapan sambil berjalan ke arah Rayz. Dia kelihatan berpeluk tubuh dengan air muka yang masam mencuka. Rayz tergelak melihat wajah makciknya itu.
“Berapa lama sudah makcik berada di situ?” tanya Rayz.
“Tak penting. Bre-Ya ingin tahu, kenapa Rayz membenarkan makhluk Bumi itu menyerang Rayz begitu sahaja? Kenapa Rayz tidak mengelak?” kata Bre-Ya dengan nada merajuk.
“Apa maksud makcik dengan ‘menyerang’?” tanya Rayz lagi tidak faham.
“Yang begini!” Bre-Ya cuba memeluk Rayz dan cuba mengucup bibirnya pula! Rayz terkejut beruk dengan tindakan Bre-Ya itu dan segera mengelak ke tepi. “Makcik dah gila! Makcik nak buat apa ni?”
“Tengok! Bila Bre-Ya yang cuba ‘menyerang’ Rayz macam tadi, Rayz mengelak pula!” Bre-Ya bertambah marah.
Rayz ketawa terbahak – bahak melihat gelagat makciknya itu. Rupa – rupanya ‘menyerang’ yang dimaksudkan ialah ‘mengucup’ bibir. Rayz mengesat air di bucu matanya, terasa geli hati dengan pengertian makciknya.
“Oh, itu bukannya ‘menyerang’ makcik. Itu, umm, susah Rayz nak terangkan. Oh ya, kenapa makcik ada di sini?” Rayz menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Ayah meminta Bre-Ya mengekori dan melindungi Rayz. Mungkin Rayz tidak sedar tetapi organisasi bumi yang dipanggil ‘ISRC’ itu masih mengawasi Rayz,” kata Bre-Ya dan membuat isyarat mata ke arah belakang Rayz.
Rayz tidak memalingkan muka ke arah yang ditunjukkan oleh Bre-Ya namun dia dapat merasakan tindak – tanduk mereka berdua memang sedang diperhatikan oleh beberapa orang di arah bangunan yang bertentangan. Rayz memang sedar semua itu tetapi bertemu dengan Tuan Silman dan Wai-Wai adalah perkara yang amat penting baginya. Sebab itulah dia sanggup mengambil risiko untuk datang bertemu mereka juga. “Terima – kasih makcik sebab sudi datang,” Rayz mengucapkan terima – kasih kepada Bre-Ya.
“Tak perlu berterima – kasih. Itu sudah tugas Bre-Ya. Namun Bre-Ya tak faham, sebulan telah pun berlalu tetapi mereka cuma mengawasi kita sahaja,” Bre-Ya menyuarakan pendapatnya kepada Rayz.
“Apa yang makcik katakan itu memang betul. Mereka pasti ada rancangan yang lain. Ada baiknya kita lebih berhati – hati,” jawab Rayz.
Bre-Ya mengangguk dan hilang semula ke dalam kegelapan. Rayz pun turun ke tingkat bawah untuk menyertai jamuan bersama – sama dengan keluarga angkatnya.
Di dalam sebuah bilik di bangunan yang bertentangan, kelihatan beberapa petugas ISRC yang berpakaian kot hitam dengan cermin mata hitam, sedang mengawasi tindak – tanduk Rayz. Bilik itu dipenuhi peralatan elektronik seperti komputer dan kamera yang digunakan untuk kerja – kerja pengintipan. Seorang wanita yang memakai kot hitam panjang dengan skirt pendek sedang mengawasi para petugas di situ. Nampaknya wanita itu adalah orang atasan bagi petugas – petugas berkenaan. Wanita itu memiliki kulit yang cerah. Rambutnya panjang mencecah belakang, dan bahagian depan rambutnya ditarik ke belakang dan diklip kemas. Matanya berwarna biru laut. Wanita itu berbangsa Philipine dan memiliki paras wajah yang sangat jelita. Wanita ini adalah wanita yang sama bertemu dengan Colline di Restoran J’taime.
Seorang lelaki mendekati wanita itu, “Maam, the subject has joined the others in the main hall.”
Wanita itu mengangguk. “What about the woman on the roof?
Her signal is getting weak but she is still around the vicinity,” jawab lelaki berkenaan.
Carry on with the observation. Do not let them out of our sight,” kata wanita itu lagi.
*Sorry for the delay :)

5 comments:

Anonymous said...

honestly...
ianya good2 aje tp tetep best...
apapun still nak sambungannya...
hehehe...
caiyok...
teruskan menulis...

Anonymous said...

bile nak sambung...
cpt la...
nak lagi...

Anonymous said...

dah x tls n3 strusnye ker???

HaQ said...

bl nak cambung???
tgh collect idea yer???
citer nie best la...

kraizer81 said...

Chapter 35 Uploaded :)